Työpajat 15.11.2013

5.11.2013

Valittavana kolme mainiota kokonaisuutta

Kirjansidonta

Kirjansidonnan työpajassa tutustutaan tacket-sidontaan, joka on yksi vanhimmista länsimaisista kirjansidonnan tekniikoista. Työpajaan mahtuu 20 ensimmäistä ilmoittautunutta. Osallistuvilla ei tarvitse olla aikaisempaa kirjansidonnan kokemusta. Työpajan ohjaavat ohjaustoiminnan artenomi (AMK), kirjansitoja Marjo Viitanen ja ohjaustoiminnan artenomi (AMK) Riikka Kekäläinen-Alkio. Ilmoittautumiset työpajaan Marjo Viitaselle marjo@marjoviitanen.fi

QR-koodit haltuun

Mobiilitehtävärata - Interaktiivinen luontopolku - yllätystaidenäyttely?

QR-koodien avulla voit toteuttaa monenlaisia asioita mobiililaitteella hyödynnettäväksi. Tässä työpajassa opit käytännössä

  • mikä on QR-koodi
  • kuinka niitä luodaan
  • mitä mielenkiintoista niiden taakse voi kätkeytyä
  • miten QR-koodeja luetaan mobiililaitteilla

Ota oma mobiililaitteesi mukaan!

Kouluttaja: Johanna Salmia, Hämeen ammattikorkeakoulu & Mobiilisti-hanke

Ilmoittautumiset työpajaan ohjaustoiminnan.artenomit@gmail.com

Kinect-työpaja

Kinect on liikeohjain, joka mahdollistaa pelien ohjaamisen omien eleiden ja liikkeiden avulla. Kinectiä on käytetty Hämeen ammattikorkeakoulun Hyvinvoinnin KT-keskuksen Avoimuudesta Voimaa Oppimisverkostoihin –hankkeen piloteissa, joissa ollaan lähdetty  kokeilemaan pelaamista osallistumista ja oppimista sekä hyvinvointia edistävänä tekijänä.

Kinect vie pelaamisen uudelle tasolle: pelaaminen voi olla monella tavalla liikuttava kokemus. Oman kehon hallinta, onnistumiset ja elämykset voimauttavat pelaajaa. Moni innostuu huomaamattaan kurottelemaan, venymään ja yrittämään yhä uudestaan pelatessaan. Pelin aikana tapahtuvan vuorovaikutuksen ja yhdessä tekemisen on havaittu nousseen tärkeään rooliin. Kinectin yksinkertainen käyttöliittymä sopii hyvin myös asiakasryhmille, joille teknisesti vaativien käyttöliittymien, hiiren tms. ohjainten hallinta on vaikeaa esimerkiksi kognitiivisten tai/ja liikkumisen, motoriikan tai aistitoimintojen alentumisen vuoksi.

Työpajan aluksi esitellään, kuinka Kinect toimii ja näytetään, millaisia kokemuksia ohjatulla Kinectin käytöllä on saatu vammais- ja vanhustyön kentillä. Työpajan osallistujat pääsevät kokeilemaan pelaamista itse. Työpajan lopuksi summataan yhdessä, millaisia uusia ovia Kinectin hyödyntäminen voi avata.

Lisätietoa pelipiloteista: http://www.hamk.fi/avo2

Lisätietoa Kinectin toiminnasta:  http://vimeo.com/31744508

Lisätietoa työpajasta: leena.koskimaki@hamk.fi

Ilmoittautumiset työpajaan: ohjaustoiminnan.artenomit@gmail.com